maandag 16 april 2012

Sappentappen

Ik ben zot van sapjes - de troebele dan. Waar alle goeie dingen nog in zitten en waar geen minder goeie dingen aan worden toegevoegd. Al bijna dertien jaar lonkt er op de rit naar mijn schoonouders een bigger than life appel naar mij, die roept: "Drink mijn sapje! Drink mijn sapje!"

Vanavond was het zover: ik tapte een sapje, ter plaatse geperst en euh... gebotteld (of hoe heet dat eigenlijk als je dat in een kratje doet). Lekker dat dat was! Dat appelsap blijft naar het schijnt twee maanden goed. Maar zo lang gaat hier dus niet duren.

Schol!

13 opmerkingen:

Mme Zsazsa zei

Ge weet toch dat een glas appelsap even (on)gezond is als een glas cola? ;)

Kelly - Ma vie en vert zei

Ik ga mij direct ook een glas pakken! Niet vers geperst, maar wel biologisch, da's ook al iets waard he ;-)

Tijmen zei

Wij halen hier ook wel eens zo'n appeltap. Lekker, man! Drink ik gewoon voor mijn lol appelsap. Veel gekker moet het allemaal niet worden...

HansDeZwans zei

Is dat waar die opmerking van Mme Zsazsa? Zit daar dan zoveel suiker in? Het zou mij verbazen.

Anoniem zei

ja hoor, is waar. Vooral appel- en appelsiensap zitten boordevol suiker. Je kan beter een appel of een appelsien eten dan het sap te drinken..

Sarah zei

Ja, maar in natuurlijke sappen zitten ook nog wel vezels e.d. Toch?

Anoniem zei

Euh, maar hebben we het dan niet over die fake appel- en appelsiensappen uit bussen uit de supermarkt? Want hoe kan er nu meer suiker zitten in een uitgeperste appelsien dan in een appelsien?

Sarah zei

Ik weet dat er een groot verschil is tussen appel(sien)sap uit concentraat en Tropicana en deze appelsappentap. Dat concentraat wil naar het schijnt zeggen dat ze dat in Zuid-Amerika uitpersen, al het water eruit halen, wat overblijft naar Europa verschepen en daar dan terug water bij doen. Niet lekker dus.

En als het sapje niet gezeefd is, dan zitten er toch nog vezels in he? Of ben ik verkeerd?

Ik weet wel dat er nog veel suikers in zitten, maar dacht dat 'betere' suikers waren dan die van Cola. Of is er geen verschil?

Marion zei

Sap in een wel heel leuke doos :-)

Anoniem zei

Het probleem met verse sappen is dat er voor een glas heel veel appels of appelsienen nodig zijn en je daarom te veel suikers binnen krijgt (naast de goede vezels). Als je gewoon een appel of appelsien eet is dat niet het geval. Tenzij je 6 appels of appelsienen achter elkaar eet natuurlijk (dat is wat je nodig hebt voor een glaasje)
Soit, als het maar smaakt!

tantehilde zei

Wij laten één keer per jaar onze appels persen door de sapmobiel. Die komt dan ergens in de buurt hier op een dorpsplein staan en dan mag je 500kg appels gaan laten persen. Zo tof, onze hele kelder staat vol met appelsapkratjes...

anne zei

ha, van bij Roes: lekker hé!!

anne

Mme Li zei

tante Hilde, dat is gewoon de max!