woensdag 12 mei 2010

Mme Zsazsa is een frisse!

't Is dat ik hier nog niet genoeg gênante momenten en foto's heb gepost de laatste tijd, komt mamsèl ook nog aandraven met een communiestokje waarbij ik mezelf in mijn meest oh-no-had-ik-die-foto's-toch-maar-verbrande-outfit moet tonen aan heel blogland.

Maar ha! Ik vind dat precies nogal meevallen, nu ik die foto's terugzie. Wij hadden namelijk weinig (lees: geen) geld vroeger, en crisis maakt creatief dus naaide mijn mama mijn kleedje zelf. Kleedje, 't is te zeggen, het ensemble bestond eigenlijk uit een rokje en een bloesje met tippen. En een fuchsia golfje dat ik later nog kon afdragen, want ah ja, crisis maakt ook slim! En zuinig!

Echte communiefoto's, zo geposeerd voor een vieze beek of een idyllisch brugje, die heb ik niet, want ah nee, geen geld, blabla. En van de vierde dochter in de rij worden precies ook gewoon veel minder foto's getrokken ofzoiets. En ik was nog zo cute!

Hier was iets met een processie aan de gang.

Volgens mij zongen we hier toen iets van "laat de kind'ren tot mij komen, àlle, àlle kind'ren." Jaja.

Ondanks haar vreselijke permanent en reusachtige brilmontuur was mijn mama (links) wel de allercoolste, want ah ja, ze had mij gemaakt! En ook mijn kleedje waardoor mijn foto's nu niet àl te gênant zijn. En check die zalige oranje lamp (helaas mysterieus verdwenen) en de Vasarely tegen de muur! Je ziet ook garnalencocktail klaarstaan, de max vond ik toen, want zoiets aten wij bijna nooit.

En natuurlijk het ijslammetje. Spijtig dat er geen grenadinebloed uitkwam, geen éne druppel. Ik was bijna ontroostbaar. O ja en voor mijn feestje had ik blijkbaar een ander matrozenachtig kleedje. Geen idee waar dat vandaan komt.

En deze foto heeft totaal niks met mijn communie te maken,
maar dateert van een warme zomer bij mijn tante in Gent.
Ik vind het gewoon een leuke foto.

Maar nu, dat stokske doorgeven... Efkes denken, wie zou ik zelf wel eens willen zien in eerste communie-outfit? Hm, Mr. Coolinary misschien? En Riet! En Marie! En Janina Modaal, natuurlijk, die haar thesis is toch af en die krijgt graag dingen! Zou Sueper er ook al als Audrey Hepburn hebben uitgezien op haar eerste communie? Trouwens geen idee of ze dat in Holland ook vieren, eerste communies enzo, maar zou het niet tof zijn om Muriel, Knofje en Cyriel dat stokje eens door te spelen?

Mocht uw naam er toevallig niet bij staan - ik kan niet blijven opsommen natuurlijk- dan staat het stokje natuurlijk ook volledig ter uwer beschikking. Voilà. Vang!

13 opmerkingen:

Nele zei

wat een schattig kindje waart gij
grappig dat alles zo herkenbaar lijkt op die jaren80 foto's van anderen: mijn ma heeft ook nog zo'n kapsel en zo'n bril gehad

Mme Zsazsa zei

Och, ik heb voor Abel zo'n t-shirt gekocht als op die laatste foto, bij geweetwel die van Veerle of Eindhout daar.


Schattige fotookes!

Knofje zei

Oh, wat een poepie ben je toch! ;)Echt, ik smelt helemaal. Kleine Saartje. Trouwens, eerlijk is eerlijk, jouw moeders genaaide outfit vind ik wel de mooiste die ik tot nu toe heb gezien!

Ehm.. voor foto's van mijn kindertijd moet ik mijn moeder eens heel lief aankijken. Ik ga het proberen!

Cyriel zei

Mijn eerste communie? Ik ga eens kijken of ik daar een stukkie over kan tikken.
Ik had trouwens geen communiejurkje, hoor!

Riet (Leven met Liv) zei

Ik kan hier alleen maar komen beamen dat zelfgemaakt dus duidelijk garantie is voor 'weinig om je later voor te schamen'. Ik ga dat onthouden als Liv ooit één van mijn zelfgemaakte dingen niet wil aantrekken.

Ik vang het stokje met plezier (ik was glanzend lichtblauw in die dagen), maar ik vang het met vertraging want mijn ouders en bezitters van de familiealbums zijn met vakantie.

sanneke zei

Wat een lief meiske op de foto's! Hier ook weinig geld vroeger en dus veel zelfgemaakte kleren, maar geen communie!

pumps & luiers zei

lima heeft net haar communie gedaan, dus ik ken dat ijslam van zeer dichtbij. En raar maar waar: ik droeg een broek op mijn eerste communie - ik ga proberen ne post met foto te maken!
x

Janina Modaal zei

Zalige foto's!
Ik vang het stokje met plezier, maar nog even geduld want de foto's zijn even spoorloos.

Dit is toch wel een van de leukste stokjes van de laatste maanden :).
Merci he!

Manou zei

Ben even heel hard onder de indruk van de laatste foto, zou zo gewed hebben dat ik er zelf opstond! Maar jij bent toch zelf die linkse he? De moment dat ik er toe kom nog eens door oude foto's te gaan, ga ik op zoek naar een look-a-like. Echt waar, ik durf wedden dat er op onze zolder eenzelfde blik terug te vinden is.

Sid Frisjes zei

Pfiewoeew... kom ik effe goed weg. Die foto's liggen bij ons ma thuis en die is op verlof... moet ik met dat verleden toch al een 2 weken niet geconfronteerd worden.

pumps & luiers zei

de foto staat er op!

Sarah zei

Super, Sueper!

En, echt Manou?? Ik ben héél erg benieuwd!

Sid: uitstel is geen afstel! :))

Buurvrouw zei

Ik had een wit kleedje met een vogeltje in een kooitje er op. Naar het schijnt was het heel mooi, maar er bestaan helaas geen foto's van. Mijn vader geloofde namelijk in 8mm film en die dingen liggen nu waarschijnlijk uit elkaar te vallen in een of andere lade - of ze zijn al naar het groot vuil. Jammer!
Voor mijn plechtige communie had ik wel een geweldig (lichtgroen!) jeanspak met daaronder een gebloemd bloesje.
Mijn moeder maakte trouwens ook àl mijn kleren. Zou me niet verwonderen als ze ook dat eerste communiekleedje maakte.