donderdag 31 januari 2008

Het ovalen jaar

Nu breekt mijn klomp. Dat zoiets kan bestaan. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik kan me er zelfs niets bij voorstellen. Maar bij Zezunja (waar ik bij de weg binnenkort vijf zaterdagmiddagen een cursus columnschrijven bij ga volgen) kan je een stukje over synesthesie lezen. Het gaat over kleuren bij woorden en dingen denken. En ik snap er echt geen jota van.

Er ontsnapte me wel een hallelujahtje bij het lezen van de comment van het 'ovalen jaar'.
Dat zit dus zo: een jaar ziet er in mijn hoofd ovaal uit, grijzig, en de weekends hebben een andere kleur dan de weekdagen. Afhankelijk van de datum draait het ovalen jaar en er zit bij mij een soort van streepje aan het jaareinde. Als er iets te doen is op een bepaalde dag is dat gemarkeerd. Een soort van Outlook-agenda avant la lettre dus.

Als er iemand is die dit herkent en nu ook stiekem hallelujah zit te mompelen, dan wil ik daar wel eens een boompje over opzetten.

En verder wens ik u een kleurige dag. Op wat voor manier dan ook!

11 opmerkingen:

Anoniem zei

you lost me... M.
x

Stoffel zei

jaaaa ik heb ook zo iets, maar niet met een ovaal;

een jaar voor mij is een rechte;
die begint linksboven met januari en eindigt rechts beneden - het gaat dus bergaf - met december. Ergens op een magisch moment op 31/12 spring je dan hop plots terug naar boven :-) een echte kleur zie ik daar niet bij;

Stoffel zei

oh ja, kheb trouwens nog zo iets me cijfers, toen ik jong was, dan waren er cijferkoppeltjes - dus echte verpersoonlijkingen;

6 en 4 waren een koppeltje,
6 het mannetje, 4 het vrouwtje;

7 en 3 ook een koppeltje, maar die waren "slecht" (som is altijd tien zoals je ziet);

8 en 2 ook een koppeltje - een goed koppeltje

9 en 1 idem, weet niet echt meer of die dan positief of negatief waren

5 was alleen

Sarah zei

Ocharme vijf!

Heeft dat niets te maken met de manier waarop je de cijfers van één tot tien hebt aangeleerd gekregen? Heeft de juf of meester dat toen niet toevallig als "mannetjes" uitgebeeld, of verteld?

En dit alles komt van de jongeman die met zijn duimen de wegmarkeringen "spuit".

Wat een wereld :)

Sid Frisjes zei

Een jaar begint voor mij in september en eindigt in juni. Dan volgen er twee vakantiemaanden en hup, het nieuwe jaar is weer daar. December is gewoon een hoogtepunt binnen het jaar omdat er dan veel pakjes komen maar zeker niet het einde van het jaar. Zoveel jaar schoolgaan heeft mijn zicht op hetjaar dus beïnvloed. Zo zie ik volgende week al uit naar de krokusvakantie ongeacht ik dan heel de week moet werken. Gek denk ik zo.

Verder associeer ik de 9 dikwijls met de P omdat die allebei uiterst rechtsboven op het keyboard staan. Maar kleuren heb ik er nog niet aan gegeven.

Anoniem zei

Ik heb de 6 en de 9 altijd al een leuk koppel gevonden!

Anoniem zei

cijfers hadden bij mij ook altijd een karakter, en ik dacht er een gezichtje bij. 5 en 3 waren een beetje gemeen. maar kleuren, nope, die heb ik er nooit bij gedacht. en een nieuw jaar begint bij mij bij een verse agenda en eindigt bij een volgeklad exemplaar, waarin bij elke dag op zijn minst een weersbeschrijving en de dagmenu staat. that is how freaky i am....

Anoniem zei

Cijfers zijn bij mij vooral gelinkt aan kleuren. Dat heeft alles te maken met 'de staafjes', houten blokjes in verschillende kleuren en lengtes die ze gebruikten om de principes van optellen en aftrekken uit te leggen. 1 was een blank houten blokje van 1 cm, 2 was een geel staafje van 2cm, 3 was groen, 4 was paars, 5 was rood dacht ik, enz. Ik gok dat mensen die in 'staatsscholen' opgegroeid zijn wel weten waarover dit gaat.

grtz.

Miss K zei

mmm
- een jaar is bij mij een lange lijn die links achter mij begint en tot in het oneindige verder gaat, de weekends en schoolvakanties hebben een ander tint
- ik heb nooit mannetjes gemaakt van cijfers
- ik herken de gekleurde blokjes om te leren rekenen, heb er zelfs ooit bijles voor moeten volgen! in het eerste leerjaar ben ik van school veranderd en in de eerste school hadden de balkjes allemaal dezelfde kleur, wel een verschillende lengte, op de nieuwe school was ik helemaal mijn kluts kwijt door die kleurtjes..

Sid Frisjes zei

Helemaal vergeten... ik zie gezichten in auto's. En dan bedoel ik niet de mensen erin, maar de koplampen, grill en bumper lijken op gezichtjes. Ik moet er wel bij zeggen dat vooral oudere auto's dat hebben.

Anoniem zei

In de rand (GVA): een nieuw onderwerp:)

Zoetje of bolleke? Hoe noem jij je liefste?
Poezeloezewoezewoefke, schetebezeke of honneponneke? Of mag het ook gewoon schatje of lieveke zijn? Hoe noem jij je allerliefste? Verklap ons wat jij je liefste toefluistert en maak kans op 5 toffe SwingGift Cheques van 100 euro. Daarmee kun je op Valentijn lekker gaan eten, genieten van een heerlijke sauna, een toffe uitstap maken... en nog veel meer!

Vertel ons het troetelnaampje van je Valentijn en win!

Stuur dit door naar je vrienden

Bekijk de koosnaampjes van de rest van Vlaanderen