maandag 1 oktober 2007

Ik riskeer mijn leven voor A



Beste Mijnheer de Burgemeester,

Heeft u onlangs nog wel eens op de Turnhoutsebaan gefietst? Of komt u daar nooit meer? Het is daar namelijk vreselijk om te fietsen.

Als ik van de Roma tot aan het station fiets, iets dat regelmatig gebeurt, krijg ik gemiddeld drie keer per rit een hartaanval van de schrik.
Ik moet constant alert zijn voor openvliegende autodeuren. Ik moet meer wel dan niet op de middenberm fietsen vanwege de dubbel en zelfs driedubbel geparkeerde auto’s. Bovendien is er dan altijd het gevaar tussen een tram en een auto of tussen twee auto’s geplet te worden.

Als fietser vind ik het echt een verschrikkelijke baan en ik kan niet begrijpen dat er, enkele jaren geleden, bij de werken gewoon geen fietspad aangelegd werd! Daar had u toen natuurlijk nog niets mee te maken, maar misschien kan u het toch noteren als werkpuntje.

Wat denkt u ervan om het openbaar vervoer in een tunnel onder de Turnhoutsebaan te laten rijden (een tunnel die –als ik me niet vergis- al jaren aanwezig is?) en van heel het middenvak een fietspad te maken? En van meer controles op mensen die te lui zijn om hun auto eventjes fatsoenlijk te parkeren? En van verplicht 50 cm plaats open te laten tussen de rij geparkeerde auto’s en de rijdende auto’s?

En als ik dan toch bezig ben: de fiets-situatie aan het vernieuwde Astridplein trekt eigenlijk ook op geen kl**en! Als je de drempel naar het fietspad op rijdt, maak je bijna automatisch een volle achterwaartse salto. Waarom hebben ze die dingen ooit zo hoog gemaakt?

Misschien kan u dan ook elke fietser een gratis fietsbel, bv. met de A erop cadeau doen, want die heb je echt wel nodig als je je op het fietspad door de mensenmassa wilt voortbewegen. Geen hond die in de gaten heeft dat daar een fietspad ligt.

Dat zou ik nu ‘ns echt tof vinden van A.

15 opmerkingen:

.s zei

Amen!

Anoniem zei

Amai,dat gaat hier niet over een
werkpuntje, maar wel over een heleboel terechte opmerkingen!!
Verstuur ze maar effectief naar't Stad + een cc. naar de Dienst Mobilteit van het Provinciehuis.
DOEN!!
Cis

Anoniem zei

vroeger hebben we nog een paar keer betoogt tegen de heraanlegplannen... was met de fietsguerillia...wat kruispunten platgelegd in borgerhout en antwerpen...
heeft niets uitgehaald zoals je merkt...
ik denk er ook al lang aan om Kathleen van Brempt als bevoegde minister (turnhoutsebaan is een gewestweg N12 en geen stadsbaan)
uit te nodigen met mij eens van aan de stenenbrug tot op de meir te fietsen...is echt een hallucinant traject...

kus
ffflo

Sarah zei

ik wil wel meefietsen als je haar uitnodigt hoor! in karavaan over de turnhoutsebaan.. als dat maar goedkomt

Anoniem zei

Hou het college van burgemeester en schepenen van aanstaande vrijdag in de gaten...
Dat em goe bezig is zeg ik u.

Sarah zei

ja seg meneertje kabinetssecretaris, wie A zegt mag ook B zeggen hoor! nu ben ik wel 'ns benieuwd.

natsalie zei

mag ik toch even zeggen dat ook met de auto een verschrikkelijke baan is met al die dubbel/trippel geparkeerde auto's, auto's die plots afslaan zonder pinker te gebruiken, gewoon even stoppen in het midden vd weg om goeiendag te zeggen tegen een toevallige passant.

maar dan zit je wel nog een beetje veilig in zo'n blikken doos, met de fiets is het idd een beetje zelfmoord.

Anoniem zei

kan je sven zijn "tsch tsch" nie wa meer gebruiken?
kweeni of die zoveel veiliger is...
M.

Anoniem zei

wie is hier in mijn naam aan het posten?

Sarah zei

oei, sorry, xtof, ik dacht dat jij wat inside information had..
maar ik ben nog altijd benieuwd naar het college van nu vrijdag!
wie het weet mag het zeggen!

Sid Frisjes zei

Haaa, klinkt als een uitdaging die baan. Als ik er kom is het met de bus en heb ik er geen last van...

Vroeger in Brussel zelfs een BMX gekocht om me met enige doodsverachting op de Leopold II laan te storten. Ik gok dat dat overeenkomt met de A'pense binnenring of singel ofzo :-)

Sarah zei

... en om dan met uw wiel in uw gat te eindigen of hoe zat dat ook alweer :p

Anoniem zei

Look for the silver lining, whenever a cloud appears in the blue

x
kd

Anoniem zei

Heb mijn licht eens opgestoken bij de experten: de Turnhoutsebaan is een Gewestweg waar de stad geen inspraak heeft gekregen. De Lijn, die ten tijde van de heraanleg heel wat meer invloed had, heeft wel haar stempel kunnen drukken op die baan, waardoor er nu een quasi monopolie bestaat voor het openbaar vervoer. Laten we zeggen dat ze er "hier" ook niet content mee zijn (de plaatselijke fietsguerilla op het SV). Morgen dus (hopelijk) een eerste voorzichtige poging om het aan te pakken... maar stapje voor stapje...

Anoniem zei

Gisteren nog een rugzakje van een kleuter mee over de Rooseveltplaats gesleept ... De kleuter stond net naast het OVERDUIDELIJK GEMARKEERDE fietspad aan het kruispunt en plots zwaaide hij zijn rugzakje in mijn wiel. Hij kon me natuurlijk niet zien aankomen want daar moet zonodig een reclamepaneel het zicht versperren. Gelukkig hing de rugzak niet aan zijn hand en had ik dus geen rugzak met kleuter in mijn wiel. Ik kon me rechtop houden met een geblokkeerd voorwiel en 5 minuten puzzelen later was de rugzak weer vrij. Maar veilig dat dat daar is ...

BTW : Hier kan je de aanbevelingen over de aanleg van fietspaden van diezelfde Vlaamse overheid lezen. Zoek 1 advies dat toegepast werd op de verbinding Stenenburg - Leien ... SUCCES!