woensdag 5 maart 2008

Hier stinkt iets, bent u het?

tweede opdracht voor de cursus columnschrijven: schrijf een opiniërende tekst

Uit een peiling van winkelketen Kruidvat naar Belgisch badkamergedrag blijkt dat maar 42 procent van de Vlamingen dagelijks een douche neemt. Dat moet dan een deel van Vlaanderen zijn dat ik niet ken want als ik denk aan tien mensen uit mijn directe vriendenkring weet ik zeker dat acht ervan dagelijks onder de douche springen (of beter: zich er in halfslapende toestand naartoe slepen). Dan doen onze Waalse vrienden het beter: zes en een halve Waal op de tien doucht zich elke dag. Best netjes vind ik dat.

Nog een verbazingwekkend feit: deodorant blijkt veruit het populairste verzorgingsproduct voor de Vlamingen te zijn. Maar liefst 87 procent rolt of spuit elke dag zijn oksels lekker fris.
Excuseer? Op mijn vorige job waren er minstens vier op dertig collega’s waarvan ik een sterk vermoeden heb dat ze nog nooit een deodorant van dichtbij hadden gezien. Elke dag vroeg ik me af af of ze hun eigen penetrante parfum echt lekker vonden of dat ze er gewoon een soort van feilloos immuniteitssysteem voor hadden ontwikkeld. De stille hints van andere collega’s schudden hen nog niet wakker. Terwijl volgens mij zo’n deodorant, zeker voor een zurig zweetgeurtje in combinatie met een sigaretten- en ik-heb-mijn-kleren-al-tien-dagen-niet-meer-gewassengeur, toch wel eens een meerwaarde kan opleveren. Al was het maar om ervoor te zorgen dat je collega’s hun boterhammen binnenhouden tijdens de middagpauze.

We gaan verder met onze enquête. Bekeek ik onze Waalse vrienden vroeger als een achtergesteld, in houthakkershemd gehuld volkje dat was blijven steken in de jaren tachtig, nu moet ik noodgedwongen mijn mening herzien. Van tien Waalse vrouwen smeren er bijna zes dagelijks een klodder mascara op hun wimpers, tegenover maar vijf op tien in Vlaanderen. De moderne beschaving is dan toch doorgedrongen tot onder de taalgrens! Maar blauwe mascara was natuurlijk ook heel erg hip in de eighties. Gecombineerd met lippenstift in paars pastel nog steeds een niet te kloppen combinatie.

Nu is het enkel nog wachten op een vergelijkende studie over het Belgische wc-bezoek. Hoe lang dat gemiddeld duurt bij mannen en vrouwen bijvoorbeeld. En wie daarbij de meeste sporen achterlaat. Want zó ver is de beschaving blijkbaar nog niet –excusez le mot- doorgesijpeld. Bij ons op kantoor was de norm: hoe hoger opgeleid, hoe meer remsporen er in de wc-pot werden achtergelaten als decoratie voor de volgende toiletbezoeker. En dan mag je nog de ere-directeur van de grootste firma van het westelijk halfrond zijn: een wc-borstel gebruiken, daar heb je bij mijn weten nog steeds geen universitaire opleiding voor nodig.
Voor het gebruik van een luchtverfrisser ook niet, dacht ik, maar dat zoek ik graag even voor u op.

15 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja Sarah, uw mening over overdreven geuren, van welke aard ook, is gekend. Wacht tot je zwanger bent... dan wil ik uw neus NIET zijn!

Goed geschreven meid!

Sara

Anoniem zei

De wijze en diepgaande woorden van de moderne filosoof Shaggy schieten me te binnen: 'It wasn't me!'

Sarah zei

maar jij bent dan ook helemaal niet hoog opgeleid he cpt ;p

natsalie zei

nice Sarah.

Ben je al ooit op deze blog beland: http://www.talesfromthecrib.be/
Denk wel dat jij dit ook leuk zal vinden.

Heeft de tweede prijs gekregen voor beste blog (weet wel nt door wie die is uitgereikt) en is af en toe zo een beetje een collega van mij.

natsalie zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Sid Frisjes zei

Sinds jij die cursus volgt gaat het hier wel steeds over kaka en gekakt.

Leuk onderwerp anders.

Morgen misschien op coolinary een recept voor het bekende "broodje poep"

Anoniem zei

Ja, goeie column hoor! ;)

Stoffel zei

ik douch me niet elke dag!
het is algemeen bewezen dat een teveel aan hygiëne niet gezond is en allergieën in de hand werkt!
(of hoe ik mijn luiheid wetenschappelijk kan verantwoorden)

ik gebruik wel veel deo, dat is dan weer om bovenstaande te compenseren :-)

dat Waalse dames meer make-up gebruiken, zou kunnen zijn omdat ze dat misschien meer nodig hebben - maar ik misschien wel de foute persoon om die theorie met zware kracht te kunnen ondersteunen...

Anoniem zei

er zijn natuurlijk ook nog altijd milieu-effecten rapporten om een groot douchegebruik af te raden... om de twee dagen eens aan't lavabo-ke wassen lijkt mij wel gezond... wel met zeep aub!

E. Stilker zei

Ik behoor ook tot een van die mensen die zich onder de douche sleept. Niet om me te wassen, maar om dat warme behaaglijke bedgevoel nog even langer vast te houden en tegelijk wakker te worden. Trouwens, teveel wassen is inderdaad niet gezond: Je verstoort het zure klimaat van je huid. (Idem voor haar).

Trouwens een lekkere deo-geur maakt het ook niet hygiënischer. We zijn ten onrechte "proper" met geur gaan associeren. Een deo blokkeert op een zeer chemische en onnatuurlijke manier de zweetkanaaltjes met ontsteking of zelfs meer zweten tot gevolg. De oksels iedere dag wassen (gewoon water, zonder zeep) doet ook al wonderen.

Maar ik heb een vraag voor de vrouwen (en mannen): zweetgeuren zijn afstotend, akkoord! Maar een sexy zwetende brandweerman is dan weer aantrekkelijk.

Anoniem zei

Al eens ooit gehoord van mensen die ondanks wassen en deo's spuiten of rollen toch nog een erge zweetgeur of lichaamsgeur verspreiden!!!!Dat moet wel erg zijn denk ik.Zelfs speciale zeep of deo's helpen hen niet.Zou jij dan het verwijderen van zweetkliertjes zien zitten?Mijn wijze les ....trek niet te vlug conclusies.

Anoniem zei

Knap geschreven! Vooral '...om ervoor te zorgen dat de collega's hun boterhammen binnenhouden tijdens het middageten' vind ik geslaagd.

Dat je weeral over 'kak' schrijft is volgens mij niet toevallig. Je volgt toch cursus bij Zezunja, is het niet? Ik heb ook bij haar een cursus gevolgd en mijn eerste column ging... juist ja, over 'kak'. Dus 't ligt aan de lesgeefster!

Sarah zei

Hahaha :)

@anoniem: natuurlijk heb ik het hier niet over de mensen bij wie het echt een lichamelijk probleem is, dat vind ik inderdaad zéér erg en ik hoop dat er een oplossing is voor die mensen. Sorry als iemand zich gekwetst voelt...!

Maar ik heb het gewoon over mensen die zich te weinig wassen. En, akkoord, tevéél wassen is ook niet goed, maar te weinig vind ik nog altijd erger :)

Griet zei

Hey Sarita! Hier "down under" is het minstens 2 keer douchen per dag!... met mijn excuses ten aanzien van het milieu en de waterschaarste in de wereld! Moet wel zeggen dat ik vrij zuinig ben, want meestal blijft het bij enkele potten water over mijn hoofd kappen, aangezien ik meer 'coupures d'eau' heb dan stromend water...
Deo gebruik ik ook veel, maar helpen doet hij niet... Of de geur is helemaal anders, alsof hij verdraaid wordt... Je zou echt eens naar Afrika moeten komen! De geuren van de mensen zijn hier volledig anders ;) en nee, het ligt niet aan de mensen, want ik begin zelf ook heel afrikaans te rieken ;) Het is een zeer echte, beetje zoete lichaamsgeur, vermengd met een zeepgeurtje... Zal, als ik ooit landt in Brussel, regelrecht naar Borgerhout sjeezen, zodat je t eens kan rieken ;). Kus! G

Anoniem zei

Ouwaai dooon't you laaaik me, ma cherie?!